آشنایی با انواع سبک های موسیقی

سپهر نکویی

انواع سبک موسیقی در ایران و جهان را می‌توان از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد. در این راستا باید انواع این سبکها را از نظر نوع سـاز‌های مورد استفاده در قطعه، ریتم‌ها، انواع تنظیم‌ها، تکنیـک اجرای قطعه و حتی ترانه‌های مورد استفاده در آن‌ها، مورد توجه قرار دهیم تا به شناخت بهتری نسبت به انواع سبک موسیقی برسیم. سبک موسیقی ریشه در فرهنگ و اصالت یک منطقه دارد و برای بیان افکار، عقاید و حتی اعتراضات نیز به کار استفاده میشود.

کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، باعث عملکرد بهتر در انتخاب ژانر موردعلاقه می‌شود. از طرفی شناخت انواع سبکها به طرز شگفت انگیزی منجر به قدرتمند‌تر شدن گوش و هوش موسیقیایی افراد می‌شود.

در ادامه با آواهنگ همراه باشید تا بیشتر در مورد انواع سبک‌های موسیقی در ایران و جهان صحبت کنیم.

انواع سبک موسیقی

در ادامه با انواع سبک های موسیقی در ایران و جهان آشنا میشویم :

۱- موسیقی کلاسیک

موسیقی کلاسیک

سبک کلاسیک از قدیمی ترین سبک ها است و به عبارتی پایه و اساس تمام سبک ها شناخته می شود که بر منطقه وسیعی از نقاط مختلف جهان رواج داشته است و برای اولین بار در آمریکا و اروپا رواج پیدا کرد و بر اساس دوره‌های زمانی طبقه‌بندی می‌شود، یعنی قرون وسطی، رنسانس، باروک، کلاسیک، رمانتیک و مدرن. سازهای ارکستر و آهنگ‌سازی پیچیده و بداهه نواری محدود را میتوان از مهم ترین ویژگی سبک کلاسیک دانست.

از هنرمندان خارجی این سبک می‌توان به سباستین باخ، لودویگ وان بتهوون، فردریک شوپن، موتزرات و … اشاره کرد.

در ایران موسیقی کلاسیک ایرانی که با نام موسیقی سنتی ایرانی یا دستگاهی نیز شناخته می‌شود، شامل دستگاه‌ها، نغمه‌ها و آوازها میباشد.

ازهنرمندان ایرانی که در سبک کلاسیک مشهور هستند، میتوان به سالار عقیلی ، همایون شجریان ، علیرضا قربانی ، محمد معتمدی و … اشاره کرد.

۲- موسیقی پاپ

موسیقی پاپ

یکی از مطرح ترین و پر طرفدار ترین سبک‌های موسیقی دنیا سبک پاپ است. این سبک که از دهۀ ۵۰ در آمریکا و بریتانیا وارد عرصه موسیقی شد نام خود را از کلمۀ Popular music به معنای موسیقی محبوب گرفته‌است. دلیل نام‌گذاری این سبک علاقه ی مردم برای گوش دادن به این سبک است.

موسیقی پاپ به علت انعطاف پذیری زیاد سبک‌های فرعی زیادی مانند ترنس، هاوس، پاپ راک، سافت راک و … را شامل می شود. همچنین موسیقی پاپ در داخل ایران تحت عنوان پاپ ایرانی بررسی می‌شود و تفاوت‌های نه چندان زیادی با پاپ غیر ایرانی دارد.

سازهایی که معمولا در سبک پاپ استفاده می‌شود عبارتند از: پیانو، ارگ، گیتار اکوستیک و الکتریک، گیتار باس، درامز، ویولون، ساکسیفون و … .

موسیقی پاپ معمولاً با ملودی های جذاب، هارمونی های ساده و ریتم های تکراری آن مشخص می شود.

از محبوب ترین چهره‌های فعال در این سبک می‌توان به مایکل جکسون و مدونا که به پادشاه و ملکه ی پاپ، شهرت دارند اشاره کرد.

در ایران در بیشتر جشن‌ها و عروسی‌ها از سبک کلی و جامع موسیقی پاپ استفاده می‌شود.

موسیقی پاپ ایران در دوره قاجار و در قرن نوزده میلادی شکل گرفت و پس از ظهور رادیو، به شکل چشم‌گیری گسترش یافت.

این سبک در ایران دچار تحولات گسترده ای شد بطوریکه پس از انقلاب در دهه ی ۶۰ این سبک بطور کامل ناپدید شد و پس از جنگ تحمیلی با رویکرد جدیدتری پدیدار شد و خوانندگانی همچون علیرضا افتخاری این سبک را در آن دوران زنده نگه داشتند. امروزه هنرمندان ایرانی زیادی در این سبک فعالیت دارند و از مشهورترین آن ها میتوان به محسن یگانه، محسن چاوشی، رضا صادقی، شادمهر عقیلی، محمد علیزاده، فرزاد فرزین، سیروان خسروی و … اشاره کرد.

۳- سبک راک

موسیقی راک

راک یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین ژانرهای موسیقی است که در دهه ۵۰ در ایالات متحده آغاز شد و در دهه ۶۰ در تمام اروپا رواج پیدا کرد. نخستین کسانی که این سبک موسیقی را به همگان معرفی کردند می توان به Elvis Presley  و Buddy Holly اشاره کرد.

ویژگی های این سبک استفاده از ملودی و ریتم های پیچیده و پر انرژی، سازهایی مثل گیتار الکتریک، باس الکتریک، کیبورد و درامز است.

در ایران، خوانندگان مختلفی آثار متعددی در این سبک تولید کرده اند که از معروف ترین آنها میتوان به کاوه آفاق، رضا یزدانی، کاوه یغمایی اشاره کرد.

۴- سبک هیپ هاپ

سبک هیپ هاپ

هیپ‌هاپ سبکی از موسیقی است که در دهه ۷۰ توسط آمریکایی‌های آفریقایی تبار و لاتین تبارها در نیویورک ایجاد شد و بعد از آن به یک پدیده جهانی تبدیل شد و بسیاری از دیگر ژانرهای موسیقی را تحت تأثیر قرار داد.  اشعار در این سبک، اغلب در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی است که با تاکید بر ریتم و ضربات اجرا می‌شود.

امروزه اکثر مردم سبک رپ را با برابر با هیپ هاپ میدانند در صورتی رپ در دهه ی ۹۰ شکل گرفت و رپ تنها بخش کوچکی از هیپ هاپ است. رپ را میتوان ترکیبی از نثر و شعر دانست.

از مشهورترین افراد سبک رپ و هیپ هاپ میتوان به امینم، اسنوپ داگ و فیفتی سنت اشاره کرد.

دهه ی ۸۰ شمسی نقطه شروع سبک رپ و هیپ هاپ در ایران بود و از پیشگامان این سبک میتوان به افرادی مثل هیچکس و یاس اشاره کرد.

۵ – سبک بلوز

سبک بلوز

سبک بلوز سبک آفریقایی – آمریکائی که در اوایل قرن بیستم در مناطق جنوبی آمریکا به وجود آمد. اغلب اشعار و ترانه های این سبک، از دل احساسات کارگران و بردگان افریقایی ساکن در آمریکا بیرون آمد.

در خردادماه سال ۹۱ آلبومی تحت عنوان “ایستگاه بلوز” به عنوان اولین آلبوم بی‌کلام موسیقی بلوز در ایران توسط محمدرضا سبک‌تکین منتشر شد.

۶ – سبک ریتم اند بلوز (R & B)

سبک ریتم اند بلوز

بسیاری از آمریکایی‌های آفریقایی تبار، که در نوازندگی بلوز، حرفه‌ای بودند، سبک جدیدی را به نام ریتم اند بلوز خلق کردند و اغلب شامل آوازهای روح انگیز با تاکید زیاد بر روی ریتم بود.

این سبک موسیقی در اواسط دهه ۸۰ توسط خوانندگان موسیقی رپ آن دوره وارد ایران شد و به سرعت بین نوجوانان و جوانان محبوب شد. امیر مقصودلو (تتلو) خواننده جنجالی موسیقی رپ از جمله کسانی است که تصمیم گرفت این سبک را به جای رپ در پیش بگیرد.

۷ – سبک جاز

سبک جاز

جاز سبکی از موسیقی است که در اواخر قرن نوزدهم در آمریکا پدیدار شد و منشأ آن، فرهنگ عامه و خلاقیت جوامع سیاه پوست بود. آنها از طریق آمیختن هارمونی اروپایی با ریتم‌ها و مقیاس‌های بلوز، این سبک جدید از موسیقی را به وجود آوردند و به همین دلیل است که می‌توان جاز را نسخه کلاسیک موسیقی بلوز دانست.

سبک جاز دارای بداهه‌نوازی و ساختارهای هارمونیک پیچیده است و سازهای موسیقی‌ای که معمولاً در این سبک استفاده می‌شوند، عبارت هستند از: ترومبون، ترومپت، پیانو، ساکسیفون و گیتار .

برخی از مشهورترین نوازندگان جاز در تمام دوران عبارتند از: لوئیس آرمسترانگ، الا فیتزجرالد و مایلز دیویس .

سبک موسیقی جاز طی یک دهه اخیر در ایران به شرایط خوبی رسیده است. حمزه یگانه از پیشگامان موسیقی جز ایران پس از انقلاب اسلامی است. این آهنگساز و نوازنده در یک دهه اخیر پای ثابت اکثر آلبوم‌ها و اجراهای موسیقی جز در کشور بوده است.

سخن آخر

موسیقی امروزی علم و هنری گسترده ‌است که بخش‌های گوناگون و تخصصی دارد به طوری که افلاطون، فیلسوف بزرگ یونانی، موسیقی را این چنین تعریف کرده است: موسیقی یک ناموس اخلاقی است که روح به جهانیان، بال به تفکر، جهش به تصور، ربایش به غم و شادی و حیات به همه چیز می‌بخشد.

پاسخ